
            info@civilmplus.org            https://civilmplus.org

Остання дата оновлення27 January 2022

RT (раніше – Russia Today)
Інституція

Усі актори • Росія  

Офіційна позиція / функції щодо конфлікту

RT (до 2008 р. – Russia Today) – медіа-холдинг, створений у 2005 році для мовлення на
закордонну аудиторію, включаючи російськомовну. Включає в себе канали RT America, RT
UK,  RT  International,  RT  Deutsch,  а  також  мовлення  з  Москви  арабською,  іспанською,
французькою  та  російською  мовами,  канал  RTD,  новинне  відео-агентство  Ruptly.
Позиціонує себе як недержавний, однак керуюча некомерційна організація “ТВ-новини”
повністю фінансується з федерального бюджету. Фінансування “ТВ-новини” становило у
2020 році майже 23 млрд. руб. (приблизно 310 550 000 дол.), що на 12 млрд. більше, ніж у
2013 році.

Головний редактор із самого заснування – Марґаріта Сімоньян.

https://russian.rt.com
https://www.vedomosti.ru/economics/news/2019/09/26/812146-minfin-predlozhil-uvelichit
https://www.vedomosti.ru/economics/news/2019/09/26/812146-minfin-predlozhil-uvelichit
https://www.vedomosti.ru/economics/news/2019/09/26/812146-minfin-predlozhil-uvelichit


RT Кремль відводить особливу роль: виправдати дії Росії та обілити її образ для зовнішньої
аудиторії.  У  цьому  канал  явно  досяг  успіху:  використовуючи  маніпуляції  з  фактами,
загальне незнання зарубіжною аудиторією Росії, України і в цілому проблематики Східної
Європи, а також традиційну нелюбов європейців до Америки, граючи на фактах, здатних
викликати суперечки і поляризацію суспільства, зловживаючи принципом свободи слова у
країнах  мовлення,  RT  вдається  впливати  на  громадську  думку  на  Заході,  правда,  в
основному серед неосвіченої емігрантської публіки, що ностальгує за “сильною Росією”.

Німецький,  іспанський  та  французький  офіси  RT  були  відкриті  у  2014  –  2015  роках.
Відкриття нових офісів і  зростання фінансування компанії  збігається з періодом “після
Майдану”.  Зв’язок  між  відкриттям  нових  каналів  і  українських  подій  підтверджує,
наприклад,  такий запис у  розділі  “Про нас” німецького RT Deutsch:  “Українська криза
показала,  наскільки  усталений  німецькомовний  медіа-ландшафт  характеризується
одностороннім,  часто  маніпулятивним  і  спрощеним  поглядом  на  речі”.

RT пишається рекордною кількістю переглядів і “лайків” (позитивних відгуків), однак за
повідомленням  журналістів,  аудиторія  каналу  в  цілому  нечисленна.  Наприклад,  Фонд
боротьби з корупцією Алєксєя Навального провів навесні  2020 року розслідування про
накрутку переглядів роликів телеканалу в YouTube,  з’ясувавши, що до 2/3 переглядів,
лайків та коментарів отримані за допомогою ботів або куплених “голосів”.

Інтереси / цілі в регіоні конфлікту

У RT, як і в інших пропагандистських каналів, немає своєї самостійної позиції. Разом із тим,
місія RT полягає у формуванні позитивного образу Росії за кордоном, а також в донесенні
до міжнародної спільноти позиції російської влади. Ще одна мета – ослаблення західного
світу зсередини.

Дії щодо конфлікту

Діяльність каналів RT спрямована, перш за все, на формування у міжнародної спільноти
позитивної  оцінки  політики  Путіна  щодо  України,  зневажливого  і  навіть  презирливого
ставлення  до  України  як  “недодержави”.  RT  завжди  заперечувала  роль  Росії  у
розпалюванні конфлікту і причетність до вибуху MH17, заперечувала наявність російських
військ на Донбасі.

RT веде інформаційну роботу проти України через поширення односторонньої інформації,
фейків  і  брехні.  Ще  одним  напрямком  дій  Сімоньян  і  її  холдингу  є  розкол  західної
громадської думки за допомогою цілеспрямованого штучного роздування тем, які ставлять
під сумнів демократичні цінності і пріоритет прав людини у світі, розпалювання ненависті і
ворожнечі щодо соціальних груп у Європі й Німеччині, перш за все, до мігрантів, а також
до ліберальних політичних діячів, правозахисників, мислителів, які підтримали Україну.

Загальна ідеологія висвітлення RT подій у ході конфлікту – “в Україні відбувається геноцид
російськомовних”.  RT  стала  виразником і  розповсюджувачем конспірологічних  теорій  і
неперевірених тверджень. Маргінальні акаунти соцмереж, що публікують чутки, фейки і
настирливі фантазії, виявилися затребувані російськими державними каналами, зокрема

https://deutsch.rt.com/uber-uns/
https://deutsch.rt.com/uber-uns/
https://deutsch.rt.com/uber-uns/
https://deutsch.rt.com/uber-uns/
https://deutsch.rt.com/uber-uns/
https://deutsch.rt.com/uber-uns/
https://www.znak.com/2020-04-02/fbk_simonyan_nakruchivaet_prosmotry_na_yutub_kanalah_rt_cherez_pornosayty
https://www.znak.com/2020-04-02/fbk_simonyan_nakruchivaet_prosmotry_na_yutub_kanalah_rt_cherez_pornosayty
https://www.znak.com/2020-04-02/fbk_simonyan_nakruchivaet_prosmotry_na_yutub_kanalah_rt_cherez_pornosayty
https://www.znak.com/2020-04-02/fbk_simonyan_nakruchivaet_prosmotry_na_yutub_kanalah_rt_cherez_pornosayty


RT. Саме RT першою розповсюдила інформацію про міфічного іспанського “диспетчера
Карлоса”,  який  нібито  повідомив,  що  MH17  був  обстріляний  українським  військовим
літаком. Пізніше підтримала міф про “розіп’ятого хлопчика” у Слов’янську. RT постійно
критикує і висміює українську владу.

З  серпня 2014 року трансляція  каналу в  Україні  заборонена.  З  вересня 2015 року RT
знаходиться під українськими санкціями. У листопаді 2016 року Європарламент прийняв
резолюцію,  яка  засуджує  “пропаганду  з  боку  Росії  та  ісламістських  терористичних
угруповань”,  у  якій  були  особливо  відзначені  “заслуги”  RT  і  Sputnik.  У  документі
повідомляється,  що “Кремль посилив пропаганду проти ЄС з  моменту анексії  Криму і
початку гібридної війни в Донбасі”.  Для цього російський уряд використовує “широкий
набір інструментів”, таких як “аналітичні центри, … багатомовні телекомпанії (наприклад,
RT), псевдо-інформаційні агентства і мультимедійні сервіси (наприклад, Sputnik)”.

У липні 2019 року британський медіарегулятор Ofcom оштрафував RT на 200 тисяч фунтів
за  порушення  правил  мовлення  у  Великій  Британії.  У  листопаді  2017  року  RT  була
зареєстрована в США як “іноземний агент”.

https://theins.ru/antifake/58435
https://theins.ru/antifake/58435
https://www.vedomosti.ru/politics/articles/2016/11/23/666624-evroparlament-rezolyutsiyu
https://www.vedomosti.ru/politics/articles/2016/11/23/666624-evroparlament-rezolyutsiyu
https://www.vedomosti.ru/politics/articles/2016/11/23/666624-evroparlament-rezolyutsiyu
https://www.spisok-putina.org/personas/simonyan/
https://www.spisok-putina.org/personas/simonyan/
https://www.spisok-putina.org/personas/simonyan/
https://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/bulletins/content-sanctions-adjudications/decision-tv-novosti
https://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/bulletins/content-sanctions-adjudications/decision-tv-novosti
https://www.reuters.com/article/us-russia-usa-media-restrictions-rt/russias-rt-america-registers-as-foreign-agent-in-u-s-idUSKBN1DD25B
https://www.reuters.com/article/us-russia-usa-media-restrictions-rt/russias-rt-america-registers-as-foreign-agent-in-u-s-idUSKBN1DD25B

