
            info@civilmplus.org            https://civilmplus.org

Latest update date19 July 2021

TV channel Rain
Institution

All actors • Russia  

Official position/function regarding the conflict

Rain is a private round-the-clock informational TV channel. It belongs to the media holding of the
same name, the main owner of which is Natalya Sindeeva, who is also the founder and Director-
General of Rain Television Company. The media holding also includes other liberal media outlets
– Slon.ru and Republic.  The general  broadcasting policy is  moderately independent.  The TV
channel covers in detail the complex domestic Russian topics, political and social protests in
Russia,  the  activities  of  the  opposition,  gives  the  floor  to  the  opposition  democratic  politicians
and  public  figures,  conducts  investigations  its  own,  and  in  detail  covers  partner  journalistic
investigations.

Nevertheless, TV Rain prefers to distance itself from the most pressing issues. For example,
although the channel covered Euromaidan in detail, the annexation of Crimea, and the beginning
of the seizure of eastern Ukraine, it subsequently distanced itself from this topic.

As a democratic media, the channel does not approve of Russia’s actions and does not support
separatist regimes, but refrains from sharp statements and comments in connection with the
conflict.

https://tvrain.ru


An important feature in the history of TV Rain is the ban on its broadcasting on the territory of
Ukraine by the National Council of Ukraine on Television and Radio Broadcasting in 2017. Among
the reasons were the violation of Ukrainian legislation in the field of commercial advertising, but
it seems that the real reason was the trips of Rain reporters to Crimea unauthorized by the
Ukrainian authorities, as well as the map of Russia with the image of Crimea in “Here and Now”
broadcast. Sindeeva commented on the decision of the National Council as follows: “The TV
channel is guided by Russian law when depicting a map of Russia. In accordance with Article 65
of the Constitution of the Russian Federation, the Republic of Crimea is a subject of the Russian
Federation.”

Nevertheless, as the only democratic television channel (albeit predominantly on the Internet),
TV Rain cannot be disregarded when analyzing the Ukrainian-friendly Russian media market.

Actions regarding the conflict region

Neutral coverage of events in Donbas. TV Rain publishes journalistic investigations, for example,
about the recruitment of Russian mercenaries. Another useful area is the analysis of fakes of
state media in the broadcast “Fake News,” for example, a large investigation into the creation of
the  myth  of  the  “crucified  boy”  in  Sloviansk,  etc.  In  general,  it  is  necessary  to  note  the
benevolent and comprehensive coverage towards Ukraine. The channel details the course of the
trial in the Netherlands for the MH17 disaster.

https://tvrain.ru/news/nats_po_ukraina-425256/
https://tvrain.ru/news/nats_po_ukraina-425256/
https://tvrain.ru/news/nats_po_ukraina-425256/
https://tvrain.ru/news/nats_po_ukraina-425256/
https://tvrain.ru/news/nats_po_ukraina-425256/
https://tvrain.ru/teleshow/reportazh/kto_verbuet_rossijskih_dobrovoltsev_i_chto_im_obeschajut_istorija_odnogo_naemnika_ekskljuziv_dozhdja-382605/
https://youtu.be/W9BjogewWXk
https://youtu.be/W9BjogewWXk

