
            info@civilmplus.org            https://civilmplus.org

Latest update date27 January 2022

RT (earlier – Russia Today)
Institution

All actors • Russia  

Official position/function regarding the conflict

RT (until 2008 – Russia Today) is a media holding established in 2005 for broadcasting to a
foreign audience, including a Russian-speaking audience. Includes channels RT America, RT UK,
RT International, RT Deutsch, as well as broadcasting from Moscow in Arabic, Spanish, French
and Russian, RTD channel, Ruptly video news agency. It positions itself as a non-governmental
organization, but the managing non-profit organization TV-Novosti is fully funded from the federal
budget. Funding for TV-Novosti in 2020 amounts to almost RUR 23 billion (approximately $310.55
million), which is RUR 12 billion more than in 2013. The editor-in-chief from the very beginning
has been Margarita Simonyan.

The Kremlin assigns a special role to RT – to justify Russia’s actions and whitewash its image for

https://russian.rt.com
https://www.vedomosti.ru/economics/news/2019/09/26/812146-minfin-predlozhil-uvelichit
https://www.vedomosti.ru/economics/news/2019/09/26/812146-minfin-predlozhil-uvelichit


an external audience. The channel has clearly succeeded in this: using manipulation of facts,
widespread ignorance of the situation Russia, Ukraine, and in general the problems of Eastern
Europe among the foreign audience, as well as a traditional dislike of Europeans for America,
playing on facts that can cause controversy and polarization of society, abusing the principle of
freedom of  speech in  countries  where it  broadcasts.  RT manages to  influence public  opinion in
the West, however, mainly among the uneducated emigrant public, nostalgic for “strong Russia.”

RT German, Spanish and French offices were opened in 2014-2015. The opening of new offices
and the growth of funding for the company coincide with the post-Maidan period. The connection
between  the  opening  of  new  channels  and  Ukrainian  events  is  confirmed,  for  example,  by  the
following entry in the About Us section of German RT Deutsch: “The Ukrainian crisis has shown
how the established German-language media landscape is characterized by a one-sided, often
manipulative and simplistic view of things.”

RT  boasts  a  record  number  of  views  and  likes  (positive  reviews),  however,  according  to
journalists, the channel’s audience is generally small. For example, in the spring of 2020, the
Anti-Corruption Foundation of Alexei Navalny conducted an investigation into the cheating of
views of the channel’s videos on YouTube, have found that up to 2/3 views, likes, and comments
were received using bots or paid “votes.”

Interests/goals in the conflict region

RT, like other propagandist channels, does not have its own independent position. At the same
time, RT’s mission is to form a positive image of Russia abroad, as well as to convey the position
of the Russian authorities to the international community. Another goal is to weaken the Western
world from within.

Actions regarding the conflict

The activities of the RT channels are aimed, first of all,  at the formation of positive attitudes of
the  international  community  to  Putin’s  policy  towards  Ukraine,  a  dismissive  and  even
contemptuous attitude towards Ukraine as a “non-state.”. RT has always denied the role of
Russia in fomenting the conflict  and involvement in the crash of  MH17, denied the presence of
Russian troops in Donbas.

RT  conducts  information  activities  against  Ukraine  through  the  dissemination  of  one-sided
information, fakes and lies. Another area of ​ ​action for Simonyan and her holding is to split
Western public opinion by purposefully artificially inflating topics that cast doubt on democratic
values ​​and the priority of human rights in the world, inciting hatred and enmity towards social
groups in Europe and Germany, primarily migrants, as well as to liberal politicians, human rights
activists, thinkers who supported Ukraine.

The  general  narrative  of  RT’s  coverage  of  events  during  the  conflict  is  “genocide  of  Russian
speakers is taking place in Ukraine.” RT has become the spokesperson and disseminator of
conspiracy theories and unverified claims. The most marginal social media accounts, publishing
rumors, fakes, and annoying fantasies were in demand by Russian state channels, including RT. It
was RT that was the first to spread information about the mythical Spanish “dispatcher Carlos”

https://deutsch.rt.com/uber-uns
https://deutsch.rt.com/uber-uns
https://deutsch.rt.com/uber-uns
https://www.znak.com/2020-04-02/fbk_simonyan_nakruchivaet_prosmotry_na_yutub_kanalah_rt_cherez_pornosayty
https://www.znak.com/2020-04-02/fbk_simonyan_nakruchivaet_prosmotry_na_yutub_kanalah_rt_cherez_pornosayty
https://www.znak.com/2020-04-02/fbk_simonyan_nakruchivaet_prosmotry_na_yutub_kanalah_rt_cherez_pornosayty
https://www.znak.com/2020-04-02/fbk_simonyan_nakruchivaet_prosmotry_na_yutub_kanalah_rt_cherez_pornosayty


who  allegedly  reported  that  MH17  was  fired  upon  by  a  Ukrainian  military  aircraft.  Later,  it
supported the myth of the “crucified boy” in Sloviansk. RT constantly criticizes and ridicules the
Ukrainian authorities.

Since August 2014, the channel has been banned from broadcasting in Ukraine. Since September
2015, RT has been under Ukrainian sanctions.  In November 2016, the European Parliament
adopted a resolution condemning “propaganda from Russia and Islamist terrorist groups,” in
which the deeds of RT and Sputnik were especially noted. The document says that “the Kremlin
has intensified its propaganda against the EU since the annexation of Crimea and the start of the
hybrid war in Donbas.” To do this, the Russian government uses “a wide range of tools” such as
“think tanks, … multilingual TV companies (e.g., RT), pseudo-news agencies and multimedia
services (e.g., Sputnik).”

In  July  2019,  UK  media  regulator  Ofcom  issued  a  £200,000  fine  against  RT  for  violating
broadcasting rules in the United Kingdom. In November 2017, RT was registered in the United
States as a “foreign agent.”

https://theins.ru/antifake/58435
https://theins.ru/antifake/58435
https://theins.ru/antifake/58435
https://www.vedomosti.ru/politics/articles/2016/11/23/666624-evroparlament-rezolyutsiyu
https://www.vedomosti.ru/politics/articles/2016/11/23/666624-evroparlament-rezolyutsiyu
https://www.vedomosti.ru/politics/articles/2016/11/23/666624-evroparlament-rezolyutsiyu
https://www.vedomosti.ru/politics/articles/2016/11/23/666624-evroparlament-rezolyutsiyu
https://www.vedomosti.ru/politics/articles/2016/11/23/666624-evroparlament-rezolyutsiyu
https://www.spisok-putina.org/personas/simonyan/
https://www.spisok-putina.org/personas/simonyan/
https://www.spisok-putina.org/personas/simonyan/
https://www.spisok-putina.org/personas/simonyan/
https://www.spisok-putina.org/personas/simonyan/
https://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/bulletins/content-sanctions-adjudications/decision-tv-novosti
https://www.ofcom.org.uk/about-ofcom/latest/bulletins/content-sanctions-adjudications/decision-tv-novosti
https://www.reuters.com/article/us-russia-usa-media-restrictions-rt/russias-rt-america-registers-as-foreign-agent-in-u-s-idUSKBN1DD25B.
https://www.reuters.com/article/us-russia-usa-media-restrictions-rt/russias-rt-america-registers-as-foreign-agent-in-u-s-idUSKBN1DD25B.

