
            info@civilmplus.org            https://civilmplus.org

Latest update date27 January 2022

NTV
Institution

All actors • Russia  

Official position/function regarding the conflict

The NTV television company, founded in 1993, for 10 years before its destruction in 2003 was
considered the freest and most independent channel in Russia, even though the channel belongs
to  oligarchic  structures.  NTV  dared  sharp  criticism of  the  country’s  leadership  and  special
services. In 2003, after a change of ownership, the campaign passed from the oligarch and media
tycoon Vladimir Gusinsky to the ownership of JSC Gazprom-Media, owned by the state-owned
Gazprom  corporation.  The  “nationalization”  of  NTV  became  the  main  and  final  stage  of  the
Kremlin’s operation to destroy free media. Nowadays, NTV is a tabloid media outlet that differs
from other non-free federal TV channels by even more harsh criticism of the opposition and the
West, scandalous broadcasts. Director-General is Alexey Zemsky.

NTV Channel  is  the third in the top three leaders in the propaganda information war after
Channel One and VGTRK.

Interests/goals in the conflict region

NTV is an organic part of the Kremlin’s propaganda machine. The channel has been repeatedly
accused of actively participating in an anti-Ukrainian media campaign organized by the Russian
authorities.  Since 2014, NTV has made a significant contribution to propaganda support for the



occupation and annexation of Crimea, military operations in the Donbas, and the MH-17 crash.

Actions regarding the conflict

Like other pro-Kremlin media, NTV was constantly accused of distorting facts, attacks on media
persons, fake reporting, and one-sided news reporting. In 2014, the facts of using the same
dummy people in stories on different topics became widely known. In addition, NTV aired several
anonymous  films  (imprint  not  specified),  in  which  active  participants  in  Euromaidan  or  the
Ukrainian authorities (“The Princess at the Parasha,” “The Secret Life of Vitali Klitschko,” etc.), as
well as the Russians who supported Ukraine (“13 Friends of the Junta,” “Another 17 Friends of the
Junta”), were attacked.

Since August  2014,  NTV broadcasting in  Ukraine has  been blocked.  Later,  Ukraine banned
49 Russian media professionals from entering its territory, including NTV editor-in-chief Vladimir
Kulistikov. Since September 2015, NTV is on the sanction list of Ukraine. The access of NTV s
correspondents to the territory of Ukraine is prohibited.

https://echo.msk.ru/blog/echomsk/1298010-echo
https://echo.msk.ru/blog/echomsk/1298010-echo

