
            info@civilmplus.org            https://civilmplus.org

Latest update date27 January 2022

Newspaper “Komsomolskaya Pravda”
Institution

All actors • Russia  

Official position/function regarding the conflict

“Assault aircraft of the Armed Forces of Ukraine bombed the self-defense checkpoints of the
Crimea on Chongar. After the artillery preparation, the nationalist battalions drove the Crimeans
out of Chongar and Perekop. Three days after the start of a large-scale military operation, the
volunteer and regular regiments of Ukraine from the mainland, together with units based in
Crimea, surrounded Simferopol, Sevastopol, and Feodosia … The Russian fleet weighed down and
headed for Novorossiysk. The red and black flag of Ukrainian nationalists is raised over Nakhimov
Square in Sevastopol, Kyiv is rejoicing.” This is how one of the main “military journalists” of
Komsomolskaya Pravda (hereinafter – KP) Alexander Kots fantasized about “what would have
happened if Crimea had not returned to Russia.” In the future, the legend narrative “if not for
Russia, then there would be nationalists/NATO troops in Crimea” became the main slogan of
Russian propaganda justifying the capture of the peninsula.

KP is a perfect example of the tabloid and propagandist yellow scandalous and entertaining press
with a circulation of 2.7 million copies (2017). The largest circulation of the daily newspaper KP
and the weekly KP-Tolstushki was 34 million copies in 2009 and is still the highest among Russian
print media.



It is funded from non-governmental sources. 45% of the publication is owned by Sergei Rudnov,
the owner of LDV Press LLC. Also, one of the minority owners of KP shares with a stake of 4 to 7%
is the editor-in-chief of the outlet Vladimir Sungorkin.

Currently,  the  publishing  house  Komsomolskaya  Pravda  includes  (in  addition  to  the  KP)  five
newspapers, a radio station, and a website. In 2011-14, the Komsomolskaya Pravda TV channel
also worked.

Interests/goals in the conflict region

Despite the fact that the KP is a non-state outlet, Sungorkin constantly emphasizes his closeness
to the authorities. The KP has done a lot to justify the aggression against Ukraine. In April 2014,
the journalists of the newspaper were awarded the Order of Merit for the Fatherland of the fourth
degree “for objectivity in covering events in Crimea.” The awards were presented to Sungorkin
and the “military reporters” Alexander Kots and Dmitry Steshin, the authors of numerous reports
from Donbas full of one-sidedness and bias and mainly justifying the actions of the separatists. 

Actions regarding the conflict

Misinformation,  aggressive  attacks,  and  falsifications  in  reporting  on  events  in  Ukraine  and
against the Russian opposition supporting Ukraine. A campaign to discredit Boris Nemtsov after
his  murder.  Examples  of  headlines  of  KP  articles  that  contain  signs  of  disinformation  and
propaganda, calls for unleashing an aggressive war:

“Zakhar Prilepin gathered his battalion in the “DPR” (Alexander Kots, 13.02.17). Quote:

“ – What are the ultimate goals of this war?

Kyiv is the ultimate goal. We will not hide.

You want to change the government in Kyiv or annex it to Russia?

Kyiv is a Russian city. Russian Ukrainian city. Our business is small. They will decide at the
top. But I think that there should be no such mistakes as were there with Yanukovych…
Entire Ukraine is a goal. There can be no other goal.”

“Ukrainian “volunteers” in Donbas raped children” (Dmitry Steshin, 07.08.2016);
“Kyiv  began  a  punitive  operation  against  the  insurgent  Sloviansk”  (Alexander  Kots,
04.24.14),
“In Kyiv, they ate a “Russian-speaking” baby” (12.01.15)
“What is taught in Ukrainian school: The first ancient … nation” (30.07.2018).
“The punitive operation of Kyiv in Donbas is coordinated by the United States,”
“Ukraine is ruled by nine criminals and a client of a mental hospital” …
“Lustration  is  Maidan  illustration”  (04.24.2014).  Quote:  “The  only  ones  who  are  really
interested in the general lustration are the Right Sector militants. Because only in this case
they will have no competitors in the struggle for power. <…> Under the [lustration] banner

https://tsargrad.tv/news/sungorkin-rasskazal-poznakomilsja-s-putinym-v-fsb_105169
https://tsargrad.tv/news/sungorkin-rasskazal-poznakomilsja-s-putinym-v-fsb_105169
https://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2014/05/05/za-vzyatie-kryma
https://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2014/05/05/za-vzyatie-kryma
https://www.vedomosti.ru/newspaper/articles/2014/05/05/za-vzyatie-kryma
https://www.kp.ru/daily/26073.5/2980350/
https://www.kp.ru/daily/26073.5/2980350/
https://www.kp.ru/daily/26224.4/3106744/
https://www.kp.ru/daily/26224.4/3106744/


the Maidan rampaged, the junta seized power”.

The KP clearly proved itself as a “wartime” media when it facilitated the persecution of the 17-
year-old schoolboy Vlad Kolesnikov, who spoke in support of Ukraine, and after the pan-Russian
persecution by the country’s most circulated newspaper, he committed suicide.

https://www.kp.ru/daily/26224.4/3106744/
https://igoryakovenko.blogspot.ru/2015/12/134.html
https://igoryakovenko.blogspot.ru/2015/12/134.html
https://igoryakovenko.blogspot.ru/2015/12/134.html

