
            info@civilmplus.org            https://civilmplus.org

Latest update date19 July 2021

Echo of Moscow
Institution

All actors • Russia  

Official position/function regarding the conflict

Echo of Moscow (EM) is the most famous and popular information political talk radio station. In
2009 – 2013, it was recognized as the most cited radio station in Russia. The owner of 66% of the
radio station’s shares is JSC Gazprom-Media.

The general direction of the broadcasting ideology is the liberal systemic opposition with the
“permitted” level of criticism of the authorities. From the very beginning of its existence in 1990,
EM has adhered to the principle of providing all meaningful points of view on events (including
pro-government and non-democratic). The non-systemic opposition tends to regard EM as the
mouthpiece  of  the  Kremlin,  as  EM  often  gives  the  floor  to  representatives  of  the  Russian
government  and  broadcasts  the  pro-Kremlin  position.

However, EM has a significant impact on oppositional audiences. The coverage is also supported
by the fact that it is the only radio station criticizing the authorities, giving the floor to opposition
politicians, which still operates in the FM band. Also of great importance for the audience is the

http://echo.msk.ru
https://echo.msk.ru/blog/echomsk/1315236-echo
https://echo.msk.ru/blog/echomsk/1315236-echo
https://www.gazprom-media.com/ru


EM website,  registered  as  a  separate  media  outlet,  on  which  popular  critical  opinions  are
published.

The official  position of  EM regarding the events in Ukraine can be called limitedly independent.
The editorial board does not recognize the annexation of Crimea, does not call it Russian, but
does not openly call it Ukrainian either. EM covered Euromaidan in detail and fairly objectively.
With regard to the downed Boeing MH17, EM also provides all alternative points of view, openly
covers the trial in the Netherlands, talks about journalistic investigations, which in general can be
called a rather bold position in the face of lack of freedom of the media.

On  the  one  hand,  functions  regarding  the  conflict  can  be  defined  as  playing  the  role  of  an
independent media with a critical position in relation to the authorities. On the other hand, to
convey to the target audience (educated middle class) the Kremlin’s position. Apparently, this
function is the condition for the continued existence of the radio station.

Interests/goals in the conflict region

EM tries to provide independent information on the military operations in Donbas, but is bound by
commitments with the Kremlin, which include not directly criticizing Putin and presenting the
authorities’ point of view on events. The fulfillment of these obligations and other compromises
with the authorities seem to enable EM existence as a relatively independent liberal media.

Thus, it is in the interests of EM to provide objective information to the audience, while not giving
reasons for a sharp reaction from the authorities. This corresponds to the position of Aleksey
Venediktov, Editor-in-Chief of EM, “to maneuver between two sides.” However, in an environment
where even simple silence and disapproval of the Kremlin’s actions can be extremely risky for the
media, EM can be considered the freest FM radio station in Russia.

Actions regarding the conflict region

EM is criticized from both sides: the authorities and their supporters accuse the radio station of
“pro-Ukrainian” coverage of events in Donbas, while opposition critics often accuse editor-in-chief
Venediktov of duplicity. Igor Yakovenko speaks of EM as follows: “The Venediktov’s Echo of
Moscow  is  a  very  effective  and  sophisticated  unit  of  the  Kremlin’s  information  troops.”   In  an
interview at the beginning of 2018, Venediktov called the military conflict in Donbas “internal.”

At  the  same  time,  EM  quite  openly  and  objectively  talks  about  the  military  conflict,  fakes  of
propaganda  media,  investigations  of  war  crimes,  gives  the  floor  to  opposition  authors  and
representatives of Ukraine. On the other hand, EM tries to avoid direct criticism of Putin by
staying  “above”  the  conflict.  Most  of  the  criticism  of  EM  is  directed  against  the  regular
propagandists of the state media outlets and Putin’s odious “information guardians.” EM actively
quotes  and  gives  the  floor  to  representatives  of  the  authorities  (for  example,  Putin’s  press
secretary D. Peskov, whom EM editor-in-chief Aleksey Venediktov calls his friend), the systemic
opposition or liaison mediators between the Kremlin and the opposition (K.Sobchak, A.Krasovsky,
etc.).

http://echo.msk.ru
https://yakovenkoigor.blogspot.com/2019/08/blog-post_12.html
https://yakovenkoigor.blogspot.com/2019/08/blog-post_12.html
https://www.sova-center.ru/misuse/news/persecution/2014/11/d30587/
https://www.sova-center.ru/misuse/news/persecution/2014/11/d30587/
https://yakovenkoigor.blogspot.com/2019/08/blog-post_12.html
https://yakovenkoigor.blogspot.com/2019/08/blog-post_12.html
https://yakovenkoigor.blogspot.com/2019/08/blog-post_12.html
https://echo.msk.ru/programs/sut/2123522-echo/
https://echo.msk.ru/programs/sut/2123522-echo/
https://www.bbc.com/russian/features-51844470
https://www.bbc.com/russian/features-51844470

