
            info@civilmplus.org            https://civilmplus.org

Latest update date19 July 2021

Aram Gabrelyanov
Person

All actors • Russia  

Official position/function regarding the conflict

Gabrelyanov is a media tycoon close to the Kremlin, founder and Director General of the News
Media publishing house, which owns the tabloid media Life, Mash, WarGonzo, etc. From 2011 to
2016, he was the Chair of the Board of Izvestia newspaper.

Gabrelyanov always tried to emphasize his loyalty to the authorities. He said, for example, that
“no tabloid in the world can be unpatriotic,” “The President, Prime Minister and Patriarch of All
Russia are three forbidden topics, because they cannot be criticized.”

Interests/goals in the conflict region

Gabrelyanov is a typical pro-Putin publisher and owner of a media outlet, dependent on the
Presidential  Administration and contacts  with  the officials,  for  whom the concept  of  freedom of
speech is not applicable. Life.ru and other media outlets of Gabrelyanov are non-free media that
serve the interests of the Kremlin and perform its tasks.

Gabrelyanov repeatedly  spoke extremely  aggressively  and impartially  against  the Ukrainian

https://lenta.ru/articles/2012/05/28/gabrelyanov
http://os.colta.ru/media/paper/details/23555/
http://os.colta.ru/media/paper/details/23555/


authorities, supporters of the Maidan, and always emphasized his full support for Russia’s policy
towards Ukraine. The close and direct cooperation of Gabrelyanov’s media with the Presidential
Administration  was  confirmed  by  the  publication  in  2016  of  materials  of  his  personal
correspondence, which were exposed by hackers of Anonymous International. Namely, it was
revealed that the outlets Izvestia and LIFE posted paid materials upon guidance of the Deputy
Head of the Presidential  Administration Alexei Gromov, coordinating their texts directly with
Gabrelyanov.

Actions in relation to the conflict

In April 2014, Gabrelyanov closed the Ukrainian edition of the newspaper Life, as its journalists
refused to publish materials under the titles “Protect Us, Russia,” “Russia, SOS,” and “Neo-
Bandera’s Dictatorship”.

Since Euromaidan, his media outlets have been describing in an extremely tendentious manner
the events taking place in Ukraine and in the area of ​​the armed conflict. The most irreconcilable
anti-Ukrainian  authors  such  as  Zakhar  Prilepin,  Semyon  Pegov,  and  Andrey  Babitsky  are
published on the pages of his media.

Examples of headers from Life.ru:

“Poklonskaya: Heavenly Hundred of the Maidan are devils from the ashes” (21 November 
2016);
“Schizophrenia  Country:  Ukraine  parasitizes  on  the  remnants  of  technology  –  and  this
infuriates the United States” (18 August 2018).

Since May 2016,  Gabrelyanov has been on the list  of  Ukraine’s  personal  sanctions against
Russian propagandists.

https://www.spisok-putina.org/personas/gabrelyanov/
https://www.spisok-putina.org/personas/gabrelyanov/
https://www.spisok-putina.org/personas/gabrelyanov/
https://www.spisok-putina.org/personas/gabrelyanov/
https://republic.ru/posts/l/1081845
https://republic.ru/posts/l/1081845
https://republic.ru/posts/l/1081845
https://www.interfax.ru/world/510474
https://www.interfax.ru/world/510474

