
            info@civilmplus.org            https://civilmplus.org

Latest update date27 January 2022

All-Russian State Television and Radio
Broadcasting Company (VGTRK)

Institution

All actors • Russia  

Official position/function regarding the conflict

VGTRK is one of the largest media holdings in the world, it owns a network of federal TV channels
(Russia-1, Russia-24, Russia-Planet, Russia-Culture, etc.), radio, as well as a network of regional
branches. Russia-1 is one of the three main TV channels in the country, overtaking Channel One
and NTV in popularity ratings. VGTRK is funded 100% from the state budget. The financing of the
holding has increased in recent years up to RUR 24.2 billion. (approximately $33 million) for
2020, but for 2021 and 2022, a decrease is planned – the budget will drop to RUR 21.4 billion
rubles ($29,3 million). The Director General of VGTRK is Oleg Dobrodeyev.

http://vgtrk.com
https://www.vedomosti.ru/economics/news/2019/09/26/812146-minfin-predlozhil-uvelichit
https://www.vedomosti.ru/economics/news/2019/09/26/812146-minfin-predlozhil-uvelichit
https://www.vedomosti.ru/economics/news/2019/09/26/812146-minfin-predlozhil-uvelichit
https://www.vedomosti.ru/economics/news/2019/09/26/812146-minfin-predlozhil-uvelichit


Russia-1 and Russia-24 are the largest channels of the holding, leading information and socio-
political broadcasters, flagship assets of the All-Russian State Television and Radio Broadcasting
Company. Russia-1 is one of the most aggressive propagandist channels, an active participant in
the information campaign against  Ukraine and the West.  The main actors  of  the country’s
propaganda  work  here  –  Vladimir  Solovyov  (Duel,  Evening  with  Vladimir  Solovyov),  Dmitry
Kiselyov (Deputy Director-General of VGTRK, Director General of news agency Russia Today, host
of the program Vesti Nedeli), Olga Skabeyeva, and Evgeniy Popov (60 minutes). Director-General
O.Dobrodeyev  constantly  participates  in  meetings  in  the  Presidential  Administration  of  the
Russian Federation, where the heads of the main state media receive guidance on the directions
of information work.

In their broadcasts, Russia-1 and Russia-24 relay the main principles of the Kremlin ideologists,
first of all, that the war in Donbas is an internal conflict of Ukrainians. They accuse Ukraine of war
crimes and discrimination against the population of Donbas.

Interests/goals in the conflict region

As a completely state-owned company, VGTRK does not have its own position in relation to
Ukraine and Donbas, it is only a conductor of the Kremlin’s position. Targets for criticism include
not only Ukraine and the West, but also the Russian opposition.

Actions regarding the conflict

News reporting, comments, or expert discussions on both channels are full of aggressively hostile
rhetoric towards Ukraine, alternative opinions are not allowed. As in other propagandist media,
Russia-1 and Russia-24 devote a disproportionately large amount of their air time to Ukraine,
while less time is given to discussing pressing problems in Russia. The channel discusses the
future of divided Ukraine and the “young republics,” the failure of the reforms of the Ukrainian
presidents. Any actions of the Ukrainian authorities are subject to ridicule or condemnation.
Often, Ukrainian or Western marginal right- or left-wing extremist actors, representatives of the
former Yanukovych regime now living in Russia, representatives of the ORDLO quasi-authorities,
and separatists participating in hostilities act as “experts” in political talk shows (you can read
more here, here, and here). It  is also quite common to invite dummy Ukrainian or Western
journalists  or  political  researchers  to  political  talk  shows,  who  are  supposed  to  portray  a
“different”  point  of  view,  but  in  fact,  are  also  subject  to  public  ridicule.  Both  channels  were
repeatedly  accused  of  spreading  fakes,  among  them:

a staged shootout  in  Simferopol,  during which “Ukrainian militants”  allegedly  shot  the
Russian military (1.03.2014);
a fake story about the shelling of the village of Semenivka with phosphorus incendiary shells
on 12 June 2014, where CNN footage of 2004 was used.

In general, the actions of Russia-1 in relation to the conflict region can be called consistent anti-
Ukrainian propaganda. 

Since August 2014, the broadcasting of all VGTRK channels in Ukraine has been blocked.

https://russia.tv/video/show/brand_id/60851/episode_id/2422044/video_id/2315528
https://ria.ru/20181219/1548264695.html
https://ria.ru/20200318/1568768027.html
https://nn.by/?c=ar&i=123861&lang=ru
https://nn.by/?c=ar&i=123861&lang=ru
https://republic.ru/posts/l/1112660
https://republic.ru/posts/l/1112660



